vineri, 30 noiembrie 2012

Patos dramatikon



De câteva zile, am intrat de bună voie, doar aparent fără motiv, într-un univers fascinant de trist: Matei Vişniec are darul ăsta, să îmi amplifice la cote record sentimentul deplin al singurătăţii, la care suntem condamnaţi ca oameni. Mai precis, exact de la naştere.
Eu nu gândesc astfel lumea, când cumpăr legume din piaţă sunt chiar optimist, dar se pare că din când în când mă aliniez cu toţi pesimiştii, din motive ascunse mie. Pentru că nu înţeleg de unde vin valurile astea, mareea asta melancolică...    
Nu e de rău luciditatea asta, dar ce să şi faci cu ea 24 din 24? Nimic.
"Suntem nicăieri", bine zice vişniecul.

Având în vedere că cel de-al doilea nume al meu e Andrei, azi mă voi auto-sărbători, alături de Faţă-Pădure, care l-a invitat şi pe Spin, ceea ce e bine. Deşi parcă în ultimul timp făptura aia dificilă încearcă să îl ducă cu enelpe-ul pe Faţă-Pădure, care e mai pe nicăieri decât mine...

...pe scânduri ude, printre flori de mucegai, nu credeam să învăţ a adormi vreodată.


marți, 27 noiembrie 2012

Pandastic dubitativ

Înainte de a fi zmeoi, în viaţa trecută poate am fost un urs panda, zilnic vizitabil de la 9 la 17, în weekend de la 10 la 19.
Sau nu, poate că nu se poate trăi decât sau în Viaţă, sau în Timp. De aceea este o greşeală să spui viaţă anterioară, viitoarea mea viaţă, ci doar această viaţă.
Singurătatea de pe Lume, ce îi este stereotipic atribuită acestui animal, se datorează numai simplului fapt că este ţinut în captivitate ca să distreze oamenii şi mai ales puii de oameni.
În cuştile grădinilor zoologice, unde pandele nu se mai pot reproduce. De ruşine, cred unii oameni.
Cum o fi mai bine: să fii urs panda sau om? Mâine poate aflu.


duminică, 18 noiembrie 2012

Gânduminic

Ce înseamnă privirea, şi de ce privim cel mai adesea în afara propriei persoane? Atenţia ochilor ni se îndreaptă în mod reflex spre ceilalţi, în care ne reflectăm şi astfel primim înapoi confirmarea existenţei noastre. Nu prin autoexaminare şi introspecţie, care sunt o frumoasă teorie dar care nu există.
Conştiinţa de sine nu se poate naşte decât prin ceilalţi. Ideal gândit, s-ar putea spune că un om complet izolat pe o insulă de la naştere până la moartea sa, nu va avea de purtat povara conştiinţei de sine. Cu condiţia să nu îşi vadă făţăul reflectat în luciul apei.
Ferit de absolut orice reflecţie a sa din lumea fizică, care l-ar împinge spre alte reflecţii metafizice primejdioase, niciunui om nu-i va trece prin gând să se întrebe "cine sunt?".
Din fericire, toate oglinzile lumii nu ne pot arăta decât o jumătate din Eu. Suntem condamnaţi la incompletitudine oricât ne-am privi propria persoană, de aici şi nevoia (in)conştientă de a ne (re)găsi cealaltă jumătate. Aşa spusă, parcă devine prea simplă povestea cu dragostea, nu? 
Îmi pot privi mâna de exemplu, să o examinez. Am cinci degete, etc. Dar aceste lucruri le ştiu de la ceilalţi. La începutul vieţii mele, părinţii mi-au arătat începutul: ce înseamnă o mână, uite un biscuite, acuma ţi-e somn, etc.
Nu ne putem gândi la propria viaţă din senin, avem nevoie să ieşim puţin din propriul eu, pentru a reveni. Fără conştiinţă, fără ocolul ăsta, am trăi pur şi simplu. Am scăpa de gândurile inutile, cum spun cărţile de dezvoltare personală, trainerii personali şi miile de proaspăt treziţi. 
Pare fascinant, mai ales pentru toţi angoasaţii, haterii şi deprimaţii acestor vremi, dar nu e. 
Vieţuirea umană are şi reguli nescrise, pe lângă cele elementare. Nevoia de joacă, de exemplu. 
Prin repetarea unei partide de şah, am descoperit că micile amănunte nasc marile întrebări. 
Deschiderea mea va rămâne acelaşi, chiar dacă melodia şi perspectiva se mai schimbă. 





marți, 13 noiembrie 2012

Pat Universal




În şah ca şi în viaţă, trebuie în primul rând să ştii să pierzi. Apoi înveţi să nu pierzi.
A da pat înseamnă să nu ştii câştiga, să înclini balanţa remizei spre o mică înfrângere. Unii mai maliţioşi ar putea spune că cine dă pat de fapt nu ştie să dea mat.
Sunt curios ce fel de scheme va folosi Universul pentru a ne da matul universal.
Câte mutări ne-au mai rămas?
Puţine, şi în plus trebuie să atacăm cu pionii. Poate scoatem măcar unul afară, la schimb cu o nouă regină. "Matriarhatul e pe noi, băieţi!" zicea un bătrân în parcul Astra, jucând şah cu alt bătrân.

Unii mai nebuni s-au urcat pe cai şi îi pun pe alţii să dea ture, de exemplu prin jurul cozilor de la alimentările cu benzină. Alţii s-au deghizat în pioni dubli şi stau pe loc în timp ce toată lumea fuge. E acelaşi lucru, nu?

Până nu demult căutam naiv un loc nou şi o viaţă asemenea, ca triplu rege al unui regat abstract, inventat în câţiva ani şi resuscitat cu încăpăţânare, inutil.
M-am trezit cu faţa în glodul unei alte galaxii, cu globul pământesc în suflet şi un nod în gât;
un infim pion gri, pierdut printre miliarde de vedete (scorpionii ce dau totul pe faţă), aşteptând să le cadă ceva din pat.
Patul universal.

Galaxeea


E un trend acuma să-ţi faci pantaloni, bască, orice îţi pică bine la mână, în stilul propriei tale galaxii. Pentru că, nu-i aşa, Lumea se va deschide spre acel dincolo de ea, foarte curând fireşte, şi bineînţeles că începe să conteze tot mai mult cu câtă lejereală (şi lenjerie) ne vom înfăţişa în noile circumstanţe celeste.
Am întâlnit-o pe cudeea asta simpatică prin lumea virtuală, total întâmplător (eh nah, aşa zicem când nu vrem să vedem linkul cosmic, etc).
Dincolo de vekea mea dilemă asupra coincidenţei universale, mi-am dat seama că unele voci au un nu-ştiu-ce acolo, de rezonează cu nu-ştiu-ce-ul ăla din urechea mea internă. Pentru mine 2 minute dintr-un episod au fost suficiente ca să trec prin restul detaliilor ca glonţul prin parbriz, spre un esenţial greu de pus în cuvinte. Aşa că îl voi lăsa pentru fiecare fan. Foarte tare diy-ul divei  în ansamblu, care prinde prin ea însăşi: orice face, e pe bune şi cu gust.
E bine că se mai emană de la Cernavodă şi alte energii, nu doar cele radioactive.





marți, 6 noiembrie 2012

Fonochirurgie regională

Mai nou, cel mai mult îmi place să-mi petrec timpul acasă, remodelând în linişte undele sonore primite din mediul înconjurător şi reintegrând zgomotele şi înjurăturile cotidianului în câmpuri estetice de rang obligatoriu alter-nativ: parinferior-imparsuperior, taie parinferiorii cu lovituri aposteriori, îmi pari suferitor, uite c-apare sperietoarea cu parul. Aşa am găsit-o, căutând întâmplător pe un forum de specialitate, pe biata zmeoaică dependentă de chirurgia plastică, ştiinţa oarecum înrudită cu Fonochirurgia.



Ca orice om, am zile proaste.
Dar în zilele mele bune, nu îmi lipseşte materia de bază: sunetele şi zgomotele, care se lasă frământate de mâinile mele într-un aluat docil, totuşi viu; editat prin cooledit, aluatul ăsta prinde forme indefinite. Şi îmi place să caut-găsesc tot felul de reţete noi.
Din pilaful live de pe vremuri, mereu proaspăt, gustos şi consistent, muzica a devenit pentru mine, cel de acum, un imens depozit, un munte de conserve ce aşteaptă să fie ordonate, începând de la periferiile sinelui.
Weekendul ăsta mi-am făcut de lucru cu nenumăratele feluri de măsline, împrăştiate în amintirile random ale unei decade jumate, turbotrăite de mine fără mine. Am amânat de prea multe ori inventarul auditiv general. Am început deci zilele astea, timid, stivuind 314 baxuri de conserve cu măsline sonore aduse de prin toate colţurile lumii mele sufleteşti.

Dacă se întâmplă să dai peste o măslină stricată, una care sună nasol în sine, în tine sau măcar în mine, trebuie cât mai rapid izolată de restul, altfel tot viitorul va suna fals.
Îmi amintesc cum o întreagă simfonie de Şostakovici a fost compromisă de o mică măslină trombonată filarmonic prematur, şi publicul a trebuit să înghită tot tacâmul de dragul dirijorului; dar eu am simţit că gustul de ansamblu era foarte subtil modificat.
Am discutat după concert nuanţele gastrofonice şi ne-am verificat reciproc papilele auditive; era discutabilă însăşi soarta respectivului trombonist, care scăpase măslina alterată în ditamai ciulamaua selectă. Le chef d'orkestre îl pândea într-o mână cu bagheta şi în cealaltă cu satârul: "Am uitat de becar", şi-a strecurat scuza vinovatul. Absolut previzibil, dealtfel.

Dacă de exemplu ţi se oferă un sunet secret şi vrei să îl hăpăi ca să faci banu' şi maţu' gros, e mai comod să apelezi la un specialist fonochirurg. Acesta pur şi simplu analizează unda şi îţi revelează secretul. Cu comisionul de rigoare, că nu mulţi ştie cum ce s-aude. De exemplu, ia ghiciţi voi ce-i unda asta:


Unii ar putea spune că e o încuietoare de uşă.
Alţii, că e o broască râioasă beată ce iese şi cade înapoi în apă.
Eu n-aş paria că nu sunt ultimele două picături de ambrozie ce cad în gâtul meu duminică dimineaţa.
Cum înţelegem ce auzim?
De aici începe să opereze imaginaţia cu bisturiul său virtual.

Se ştie că auzul este o treabă efemeră ca orice simţ, dar mult mai fin decât văzul, de exemplu.
Dacă păstrăm proporţiile, când auzim că ne strigă cineva de pe partea cealaltă a pieţei aglomerate, e cumva ca şi cum am vedea cu ochiul liber un şoricel de pe Lună, în eclipsă totală de Soare.
Se mai ştie încă un lucru: acuitatea auditivă scade odată cu înaintarea în vârstă, ceea ce nu e prea liniştitor pentru sensibilosul auditiv din mine. În plus, de câţiva ani, mă sâcâie sporadic un sol# în urechea dreaptă, ca să mă panichez şi mai tare. Totul trece.


Eu lucram mai demult, adică până mai deunăzi, cu şapte şaisprezecimi de normă normal normalizată, la secţia de Chirurgie Fonică a Occipitalului de pe lângă Sanatoriul Nemărginirii Sibiului. Zic până mai deunăzi, pentru că salariul meu era cotă parte din profitul general, şi draga mea doamnă directoare mi-a explicat timp de 14 ani că nu se merită să mai continui stagiatura. I-am explicat şi eu de ce nu pot altfel:
- Eu am lucrat pe nasturi şi bani de ţigări, doar ca să capăt experienţă în domeniul acesta de frontieră ştiinţifică, doamnă.
- Da Zmeoiule, ştiu, şi apreciem cu toţii eforturile tale sisiflitice (mereu mi-a băgat strâmbe şefa, m-am contaminat din păcate cu pseudobâlbâlurile ei), dar uite, îţi sugerez să te faci şi tu frilensăr, e mai rentabil azi.
- Şi cum credeţi doamnă că pot eu să îmi măsor talantul fără echipamentul de aici?
- Păi am vorbit deja la contabilitate, şi poţi să iei toate plăcile de sunet, mixerul, microfoanele cu tot cu cabluri şi stative, numai să te duci acasă.
- Doamnă, aici am legat prietenii inestimabile, nu e chiar aşa simplu.
- Mda, asta aşa e. Dar vei putea vorbi pe skype cu gagicile, după program bineînţeles. În plus, eşti obligat să predai la timp wav-urile curăţate de urlete şi crizele pacienţilor, ca şi până acum.

Asta era. Am aflat după câteva zile că aveau un fonochirurg nou pe felie. Vroiau să scape de mine, care compusesem imnul pentru fetele de pe saloane, care îndurau tot greul. Aveau şi ele nevoie de o relaxare, aşa că le-am oferit un gospeluncal inspirat din realitatea proximă (crâşma gării). Pentru că nu veneau la ele numai băbătii nostalgice după eugenie, fredonând valsuri interbelice. Grosul pacienţilor era format din puştoaice sinucigaşe, cohorte de dubstepperi, kidăraşii ăştia pe legale, dependenţi de subwoofăre, şi care toţi făceau tare urât dacă nu-şi luau skrillexu' zilnic. Eu cică trebuia să le strecor armonia în suflet, printre cici-paua-paua-tuf-taf-urile ce le îngurgitau pe urechi. Greu task, şi aşa mai deunăzi mi-am băgat demisia. De aia l-au adus pe ăla nou. Se ştia la platane, cosea undele direct din soft cu ochii pe bulanele dragelor mele asistente, nu manual, bibilisticologic, ca mine. Am înţeles că am ajuns exponabil, vorba lu' Simion. Pop Simion.

Aşa că stau s-ascult cum curge ţeava, râul, ramm-ul, şi aşa mai departe.


sâmbătă, 3 noiembrie 2012

Anilorac (2)

Din cauză că nu am ce spune uneori, din plictisul acesta, absolut nejustificabil deoarece aş avea ce face dar nu am chef, m-am apucat de ieri să reduc înţelesurile limbii mele vorbite ori la consoane, ori la vocale.

_m
_nc_rc_t
_stf_l
pr_m_
_ _r_
s_
_m_
st_rc
l_ch_d_l
d_ntr_
s_n_t_,
at_nc_
c_nd
v_rb_sc.

Sau pe tocmai pe dos, am putea să mai uităm din când în când de consoane:

- Iau eu oaia!
- Ua! Oaie-i aia?
- Ie, ea e oaia Uieia.
- Aieouăâ...